Informeaza-te despre colectarea selectiva

Tuesday, May 27, 2008

Amintiri din Coreea (II) - haleala

Un lucru de bază pentru mâncarea coreeană: veţi avea nevoie de instrucţiuni pentru a consuma ceva. Încă din avion m-am confruntat cu prima "lecţie":


Şi era vorba de un simplu orez. Deci, pentru a mânca în Coreea de Sud trebuie poftă de carte (În Coreea de Nord, trebuie multă răbdare şi unghii mari, ca să poţi săpa după rădăcini). La restaurantele cu adevărat tradiţionale, trebuie să te descalţi. Noi am fost la unul singur de acest gen, dar ne-au băgat la separeul pentru europeni, unde am mâncat fără aroma ciorapilor. Iată, însă, cum arăta o zonă tradiţională:


Pe masă se află elementul nelipsit al unei mese coreene: kimchi. L-am văzut peste tot, aşa că a devenit subiect de glumă în timpul aceste deplasări şi am luat chiar şi o porţie la întoarcere, din meniul din avion, dar căldura a doborît-o... Kimchi este, la bază, varză murată. Numai că cea mai populară formă a sa (din câte mi-am dat eu seama) a fost îmbogăţită cu mirodenii iuţi - diverse forme de piper şi ardei iuţi. Rezultatul este un aperitiv interesant, care arde cerul gurii şi limba, cerându-se stins cu orez sau alte preparate.
Şi că tot veni vorba de alte preparate, bucătăria coreeană are probleme cu lipsa de... gust. Produsele în sine, dacă nu sunt scufundate în diversele sosuri înşirate pe masă, nu au nici un gust (sau unul naşpa). Aceşti oameni economi folosesc în general totul din plantă/animal/vierme. Şi se simte (de fapt nu se simte nimic la gust). Pentru amatorii de fructe de mare, oferta este extrem de variată. Există şi posibilitatea de a mânca pe malul mării. Aceste doamne ofereau spre consum prospături marine pe o faleză stâncoasă de pe insula Jeju.


În Seul, însă, pe străzi, tonetele cu mâncare "pe fugă" mi-au mutat nasul. Treceam pe lângă ele în fugă, fiindcă puţeau îngrozitor, iar oferta de viermi de mătase fierţi sau caracatiţă storcită nu mă atrăgea deloc.




Totuşi, au existat destule mâncăruri coreene care mi-au plăcut, plus că am reuşit în sfârşit să învăţ să mă descurc cu beţişoarele. Mâncarea coreeană este, desigur, foarte sănătoasă, motiv pentru care cu greu vezi coreeni graşi. Mai degrabă vezi adolescenţi plinuţi sau chiar graşi pentru că, ne-au spus ghizii, mulţi dintre aceştia urmează exemplul occidental şi mănâncă la fast-food.
Fiind consumatori mari de carne de vită, coreenii au o mare problemă - carnea importată din SUA. După ce în America s-a descoperit boala vacii nebune, au fost sistate importuri din SUA dar duoă o vreme, la presiunea americanilor, s-au reluat. Mulţi coreeni nu au încredere în calitatea cărnii de vită din SUA. Aceşti trei tineri protestau paşnic la Seul, dar într-o seară am văzut din autocar o mega-demonstraţie împotriva acestor importuri.


În concluzie, mâncarea nu e rea, dar trebuie să aveţi stomacul tare. Pofta bună!



- Va urma -

No comments: